Poradnictwo zawodowe oraz pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy polega na udzielaniu:
bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu lub miejsca pracy oraz w planowaniu rozwoju kariery zawodowej, a także na przygotowywaniu do lepszego radzenia sobie w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy, w szczególności na:
-
udzielaniu informacji o zawodach, rynku pracy, możliwościach szkolenia i kształcenia, umiejętnościach niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu
-
udzielaniu porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę pracy, w tym badaniu kompetencji, zainteresowań i uzdolnień zawodowych,
-
kierowaniu na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia,
-
inicjowaniu, organizowaniu i prowadzeniu grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy;
-
inicjowaniu, organizowaniu i prowadzeniu szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy
pracodawcom pomocy:
-
w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszukujących pracy,
-
we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych.
Udzielanie pracodawcom pomocy jest realizowane na wniosek pracodawcy w formie porady indywidualnej.
Poradnictwo zawodowe jest realizowane zgodnie z zasadami:
-
dostępności
-
dobrowolności;
-
równości bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne lub przynależność związkową;
-
swobody wyboru zawodu i miejsca zatrudnienia;
-
bezpłatności;
-
poufności i ochrony danych.
Poradnictwo zawodowe świadczone jest w formie porad indywidualnych i grupowych oraz szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy
-
Porada indywidualna polega na bezpośrednim kontakcie doradcy zawodowego z osobą zgłaszającą potrzebę pomocy w celu rozwiązania jej problemu zawodowego. Porada indywidualna jest prowadzona w formie rozmowy doradczej, w ramach, której doradca zawodowy określa wspólnie z osobą korzystającą z porady jej problem zawodowy i sposoby jego rozwiązania. W sytuacji gdy osoba po raz pierwszy korzysta w danym powiatowym urzędzie pracy z porady zawodowej, pierwsza rozmowa doradcza jest rozmową wstępną.
-
Porada grupowa polega na bezpośrednim kontakcie doradcy zawodowego z grupą osób, które zgłaszają potrzebę pomocy w celu rozwiązania swoich problemów zawodowych lub nabycia umiejętności w zakresie poszukiwania pracy. Porada grupowa jest prowadzona w formie warsztatów dla grupy, która nie może liczyć więcej niż 16 osób.
-
Informacja zawodowa w formie indywidualnej i grupowej.
Informację zawodową można podzielić na cztery grupy:
- informację dotyczącą edukacji; informacja zawiera dane o szkołach, warunkach kształcenia, przedmiotach nauczania, możliwościach dalszego kształcenia;
- informacje dotyczące zawodu; informacja zwiera dane o zadaniach i wykonywanych czynnościach, narzędziach i środkach pracy, wymaganiach psychofizycznych stawianych kandydatom do zawodu;
- informacje o rynku pracy; informacja zawiera dane o zatrudnieniu i bezrobociu oraz możliwościach przekwalifikowania się (szkolenia i inne formy kształcenia ustawicznego)
- informacje dotyczące sposobów aktywnego poszukiwania pracy, zasad sporządzania dokumentów aplikacyjnych, zasad panujących podczas rozmowy kwalifikacyjnej
-
Szkolenie z zakresu umiejętności poszukiwania pracy prowadzone jest w formie zajęć warsztatowych dla grupy, która liczy nie mniej niż 8 osób i nie więcej niż 16 osób. Program szkolenia realizowany jest przez okres trzech kolejno następujących po sobie tygodni i składa się z dwóch części teoretycznej i praktycznej. Szkolenie te przeznaczone jest dla osób zarejestrowanych w urzędzie , w tym dla osób które:
- nie posiadają doświadczenia w poszukiwaniu pracy
- utraciły motywację do poszukiwania pracy w związku z długotrwałym niepowodzeniem w jej poszukiwaniu,
- chcą powrócić na rynek pracy po długim okresie braku aktywności zawodowej.
Problem zawodowy, o którym mowa zarówno w poradzie indywidualnej jak i grupowej, dotyczyć może trudności z wyborem lub zmianą zawodu, wyborem miejsca pracy, planowaniem rozwoju zawodowego, wyborem kierunku kształcenia lub szkolenia, a także braku umiejętności poszukiwania pracy oraz obniżonej motywacji w zakresie aktywności zawodowej.
Potrzebę pomocy oferowanej w ramach poradnictwa zawodowego można zgłosić w formie ustnej lub przez złożenie wniosku pisemnego.
W czym może pomóc doradca zawodowy?
-
udziela fachowych informacji o zawodach, na które zgłaszają zapotrzebowanie pracodawcy, a także porad na temat sposobów zachowania się na rynku pracy;
-
służy poradą w zakresie określenia możliwości rozwiązania sytuacji bezrobotnego;
-
niesie wsparcie wszystkim tym, którzy w nowej rzeczywistości nie potrafią się odnaleźć na zmienionym rynku pracy;
-
pomaga w podjęciu decyzji dotyczącej przekwalifikowania, przyuczenia do zawodu. Informuje o możliwościach kształcenia, szkolenia, podnoszenia już posiadanych kwalifikacji zawodowych.
Skontaktuj się z Doradcą Zawodowym, gdy…
oczekujesz pomocy w:
-
podjęciu decyzji o wyborze zawodu;
-
podjęciu decyzji o zmianie zawodu;
-
określeniu zainteresowań i predyspozycji zawodowych;
-
przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej.
-
przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych (CV i listu motywacyjnego)
Poszukujesz informacji na temat:
-
zadań i czynności wykonywanych w danym zawodzie;
-
instytucji kształcących w danym zawodzie;
-
możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
-
szans zatrudnienia w poszczególnych zawodach na lokalnym rynku pracy.
Chcesz się dowiedzieć:
-
jak skutecznie szukać pracy;
-
jak sporządzać dokumenty niezbędne przy poszukiwaniu pracy (życiorys zawodowy – CV, list motywacyjny, własna oferta);
-
jakie wymagania stawiają pracodawcy kandydatom do pracy.
U doradcy zawodowego dostępne są zbiory informacji zawodowych:
-
przewodnik po zawodach i specjalnościach;
-
teczki informacji o zawodach, zawierające opisy czynności, zadań, wymagań, dróg kształcenia i podnoszenia kwalifikacji;
-
klasyfikacja zawodów i specjalności MPiPS;
-
informator o szkołach, instytucjach szkoleniowych oraz stowarzyszeniach zawodowych;
-
informacje o lokalnym rynku pracy;
-
informacje o zakresie i formach działania instytucji publicznych, które mogą być przydatne w rozwiązywaniu problemów zawodowych;
-
wzory życiorysów zawodowych i listów motywacyjnych;
-
informacje o metodach i sposobach poszukiwania pracy w kraju i za granicą, w tym przez sieć EURES;
-
informacje o warunkach prowadzenia działalności gospodarczej, w tym o przepisach prawnych, procedurach postępowania i wzorach dokumentów;
-
informacje o instytucjach i organizacjach, które mogą wspierać indywidualne działania związane z rozwiązywaniem problemów zawodowych, poszukiwaniem pracy lub podejmowaniem działalności gospodarczej;
-
filmy o zawodach oraz filmy instruktażowe dotyczące np.: rozmowy kwalifikacyjnej, autoprezentacji, asertywności, marketingu;
-
program komputerowy, który umożliwia dostęp do informacji zawodowych oraz pomaga przy określeniu preferencji zawodowych oraz inne programy komputerowe przydatne w procesie rozwijania umiejętności podejmowania decyzji dotyczących planowania własnej kariery zawodowej;
-
publikacje fachowe z zakresu poradnictwa zawodowego;
-
zestawy testów standardowych i innych umożliwiających określenie predyspozycji zawodowych.
Podstawa prawna :
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2015r. poz. 149)
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Poz. 667)
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE
pokój nr 208, tel. 71 399 50 67 - Oleśnica
tel. 71 315 90 80 - Twardogóra
tel. 62 590 25 64 - Syców
Więcej informacji znajdą Państwo na:
Osoby zainteresowane uczestnictwem w zajęciach proszone są o kontakt z doradcą zawodowym.